TÉMA ČÁST I.: Al Haymon. Nejnebezpečnější muž boxu!
- Napsal V. Tauchmanová
Zleva: André Berto, Al Haymon a Floyd MayweatherWASHINGTON – To jméno zaslechl z boxerských fanoušků asi už kde kdo, jeho tvář ale zná jen málokdo. Zatímco nejvlivnější promotéři světa Don King, Bob Arum, Richard Schäfer, či Oscar de la Hoya si publicitu užívají, Al Haymon je raději v závětří. Jenže o to nebezpečnější hráč v boxerském zákulisí se z něj stal.
Dokonce ten nejnebezpečnější! Následující řádky sepsal pro respektovaný server Boxingscene.com Thomas Hauser a my vám nyní ve dvou dílech představíme tohoto „malého-velkého" muže světa šestnácti provazů, o kterém můžete nyní bez velké nadsázky říct, že je to nejmocnější muž „planety box"...
Další novinky z ringu:
- Noc šampionů: Š'-ming už Roache neštve, Rigondeaux si věří
- VIDEO Buglioni hlásí návrat, Baker vystřelil soupeře z ringu
- HISTORICKÉ SROVNÁNÍ Cotto vs. De la Hoya: souboj dvou mašin...
- VIDEO Bez respektu! Lara zuří, Alvarez se mu vysmívá
- KOMENTÁŘ Canelo, jen talent a síla ti příště stačit nemusí!
ČÁST PRVNÍ:
Al Haymon je chytrý. Jeden z jeho dlouholetých spolupracovníků ho nazval děsivě chytrým. Navíc dokáže říkat ostatním přesně to, co chtějí slyšet, dokáže naslouchat a mít věci pod kontrolou.
Za poslední dobu se počet boxerů, jimž je manažerem nebo rádcem, extrémně rozrostl. Je dost možné, že pokud by se angažoval v jiném sportu, byl by podezříván z manipulace. Ať je to jak chce, mezi jeho klienty patří Floyd Mayweather, Marcos Maldana, Adrien Broner, Danny Garcia, Lucas Matthysse, Amir Khan, Devon Alexander, Deontay Wilder, Peter Quillin, Shawn Porter, Keith Thurman, Erislandy Lara, Paulie Malignaggi, Andre Berto, Chris Arreola, Sakio Bika, Gary Russell Jr, Adonis Stevenson, Chad Dawson, Beibut Shumenov, Jermain Taylor, Edwin Rodriguez, Lamont a Anthony Petersonovi, Jermell a Jermall Charloovi, Leo Santa Cruz, John Molina, Rances Barthelemy, Luis Collazo, Josedito Lopez, Miguel Vasquez, Vanes Martirosyan, Dominic Breazeale, Marcus Browne, Terrell Gausha, Errol Spence Jr, Dominic Wade a Rau'shee Warren.
To už je slušný seznam. A vede k jasné otázce: „Co s tolika svěřenci bude Haymon dělat?"
Televize Showtime, aktuální světová jednička, nemá tak velký rozpočet, aby všichni mohli pravidelně bojovat.
Haymonovy plány jsou boxerskému světu jednoduše utajeny asi tak, jako americký výzkum UFO. V minulých týdnech zorganizoval autor tohoto článku mnoho rozhovorů, aby odhalil, co je cílem Haymonovy cesty.
Začněme proto hezky od začátku...
Boxeři nejprve podepíší „exkluzivní dohodu o poradenství", díky čemuž může mít Haymonova společnost dozor nad veškerými jeho zápasy, exhibicemi, projevy a sponzorstvími.
Naopak Haymon musí: a) vynaložit „největší úsilí", aby pro boxera zajistil co nejvýhodnější zápasy, b) dávat takové rady, aby se boxerova kariéra vyvíjela správně, c) zajistit pro boxera co nejvýhodnější vybavení a tréninkové podmínky, d) postarat se o propagaci největších předností bojovníka a e) snažit se zajistit veškerou podporu, veřejné výstupy a další možné příležitosti.
Haymon si za své služby většinou účtuje 10 - 15% z celkové výplaty bijce. To je méně než si účtují ostatní manažeři. Někdy dokonce dopředu boxerovi zaplatí a částku si bere zpět pouze v případě, že si boxer něco vydělá. A pokud z té sumy něco zbude i po zaplacení částky.
Ale pozor, rozhodně není žádná Matka Tereza. Vydělává ale peníze díky boxu, nejen zásluhou svých manažerských schopností.
Haymon má například smlouvu, že si může koupit lístky v jejich nominálně hodnotě na některé zápasy Floyda Mayweathera za miliony dolarů. Jeden z promotérů potřeboval na zápas Oscar De La Hoya vs. Mayweather v Las Vegas tři lístky a měl pouze dva. Takže dal své dva lístky Haymonovi výměnou za tři méně vhodné. O hodinu později se tyto dva lístky objevily na internetu za cenu 12 tisíc dolarů.
Skalpování lístků (kterému se v marketingu říká směňování lístků) je ve mnoha státech legální. Haymonův vztah s Lamonem Brewsterem dal ale vzniknout několika komplikovaným problémům.
Sam Simon byl jedním ze spolutvůrců Simpsonových a velký sportovní fanoušek. Roku 1999 se stal Brewsterovým manažerem. „Box pro mě není zdrojem příjmů," řekl v té době Simon. „Ale dokážu na sebe vzít odpovědnost a emočně se pro Lamonovy zápasy nadchnout."
10. dubna 2004 Brewster knockoutoval Vladimira Klička a stal mistrem světa v těžké váze organizace WBO. Pak mu zavolal Haymon.
„Haymon v té době ještě nebyl tak vlivný," vzpomínal Simon na starší časy. „Ale měl dobrý modus operendi. Vyhledal Lamona a řekl mu: Hele, brácho. Tobě by se mohl hodit někdo, komu na Tobě záleží a kdo Tě bude podporovat."
Tak se Simon ocitl mimo hru a poradcem Brewstera se stal Haymon. 1. dubna 2006 si Američan při neúspěšné obhajobě se Sergejem Ljachovičem poškodila sítnice na levém oku. To ale není všechno. Ano, oko jej během zápasu trápilo. Nicméně nebylo v pořádku už před zápasem. Několik týdnů před ním byl Brewster na operaci. Sportovní komise státu Ohio odhalila, že to bylo před zápasem v lékařské zprávě zatajeno.
A ještě hůře: rok poté se vydal Brewster jen za Haymonoa dozoru do Německa na odvetu s Kličkem, přestože měl ze zdravotních důvodů zákaz boxovat v USA. Dva jeho tréninkoví partneři řekli Keithovi Idecovi z New Jersey Herald News že, před zápasem s Kličkem už Brewster špatně viděl na levé oko. Američan zápas prohrál a o svém problému s očima mluvil mimo jiné také v dokumentu ukrajinských bratří. Jméno Haymova ale nepadlo.
Brewster přesto neskončil po tomto duelu, ale až poté, co si z něj udělali boxovací pytel koně stáje Sauerland Event Gbenga Okoukon a Robert Helenuus. Jeho aktuální zdravotní stav? Trvale poškozený zrak a úplná slepota na levé oko.
A Haymon? Ten je nyní nejmocnější poradce ve světě boxu. Základním stavebním kamenem jeho království byla rozvinutá spolupráce s HBO a hlavně s Kery Davisem (nejdůležitější televizní osobou v boxu na přelomu tisíciletí až do června 2013).
Haymon vždy našel pro své svěřence místo ve vysílání HBO. A pokud mohl ovlivňovat propagaci, bylo mu jedno, kdo je promotérem večera.
V boxu můžete být černí nebo bílí, Američan nebo cizinec, hetero nebo homo, vždy můžete přežít. Jediné, co nemůžete, je být slaboch. Haymon slabost vycítí a dokáže jí dobře zneužít. Zlanařil promotéry tak, aby se za zlomek obvyklé ceny postarali o jeho svěřence, i když ani nepatřili do jejich stáje. Někteří promotéři byli neuvěřitelně rozčílení kvůli tomu, že nedostali tolik, co měli. Ale přesto si poté počkali na peníze, které jim dal Haymon jako almužnu.
Jak už zaznělo, jeho síla je v kontaktech. Greg Bishop to zjistil roku 2011, když chtěl pro New York Times něco o Haymonovi zjistit. Marně, nikdo o něm nechtěl mluvit. Jeho právník zaslal do Timesů příkaz k zastavení a ukončení protiprávního jednání. K Bishopovu zděšení byl jeho článek na příkaz editora zamítnut ještě před vydáním.
Haymon nenávidí rozhovory pro média a snaží se být neustále mimo dohled veřejnosti.
Může se dokonce zdát, že v médiích se více objevují i lidé z programu na ochranu svědků. Ostatně jak bylo psáno výše: kdo z vás zná vlastně jeho tvář?
Jeden manažer, který byl naštvaný, protože se Haymon pokusil přetáhnout jednoho z jeho svěřenců, si najal vyšetřovatele, aby zjistil o Haymonovi co nejvíce informací. Jediné, co se mu ovšem podařilo zjistit bylo to, že se občas podepisuje jako „Brian K. Pitts."
Takže... co můžeme od Haymona ještě očekávat?
Na začátku tohoto roku založil novou firmu se sídlem v Nevadě a pod názvem Haymon Sports. Firma si zde pronajala kancelářské prostory (v apartmá č. 350 na adresu Howard Hughes Park 3930 v Las Vegas).
Mezitím on sám dále rozšiřoval svou moc navazováním nových spoluprácí. Promotér Yvon Michel ho navštívil v Kanadě. Leon Margules ho seznámil s Luisem DeCubasem starším a Luisem DeCubasem mladším, kteří ho na oplátku mohou seznámit s boxery z Latinské Ameriky.
Haymon chtěl zpočátku použít Golden Boy Promotions (GBP) jako hlavní promotérské zastoupení pro své svěřence, aby mohl mít ve světě boxu větší moc. Nakonec se ukázalo, že spolupracoval s bývalým výkonným ředitelem Golden Boy Richardem Schäferem a vynaložil maximální úsilí k tomu, aby z firmy vyplatit Oscara De La Hoyu a další důležité firemní akcionáře (AEG a rodinu Brenerových). Pochopitelně až na Schäfera. De La Hoya však toto odmítl a plány Haymona byly narušeny.
„Já jsem Golden Boy a ne Richard Schäfer," řekl De la Hoya. „Je to mé jméno a má firma."
Poté, co jednání o vyplacení selhaly, Schäfer byl z GBP de facto vyhozen a 16. června proti němu zahájila společnost řízení za způsobení škod v hodnotě 50 milionů dolarů.
Haymon se mezitím snažil vydělat peníze (kolem 100 milionů dolarů), aby se mohl pustit do svého nového riskantního podniku.
Agentura Creative Artists (jedna z nejlepších sportovních agentur na světě) se i přes poměrně velké šance nestala součástí výdělečného procesu. Nakonec si Haymon vybral CVC Capital Partners a Waddell & Reed (oba patří mezi primární vlastníky Formule 1). Brudce Hardy McClain (bývalý patrner CVC, který je v současnosti členem rady ředitelů CVC) se tak stal také součástí rady společnosti Haymon Sports.
Suma sumárum, Haymon tak má nyní už více svěřenců než Showtime. A jeho stáj neustále roste. Svým svěřencům musí zajistit televizní propagaci. A zájem vyjádřila NBC Sports Group.
Různé zdroje říkají, že roční dohoda s NBC je taková, že Haymonova firma si koupí čas na NBC za 20 milionů dolarů a za to bude vysílat alespoň dvacet zápasů ročně. Většina zápasů bude vysílána na sportovním kanálu NBC, minimálně tři ale budou vysílány na klasickém kanálu NBC.
Haymonova investiční společnost zaplatí většinu výdajů spojených s televizními přenosy včetně ceny za televizní produkci. Jak si zajistí návratnost? Pochopitelně reklamou. Že je vše téměř dohodnuto potvrzuje skutečnost, že Haymonova agentura již dodala seznam lidí na pozici komentátorů.
A co se stane po konci roční smlouvy?
POKRAČOVÁNÍ ZA DVA TÝDNY...
Poznámka: jedná se o téměř doslovný překlad článku ze serveru Boxingscene.com, editační zásahy jsou v něm minimální!